نقد و بررسی تبلت ویندوزی ایسوس T100HA
نوشته شده توسط : vazgen avanesian

 

ایسوس با ساخت سری Transformer Book خود از تبلت های ویندوزی جداشدنی 2 در 1 بسیار مقرون به صرفه، کمی سر در گم شده است.شاید در درجه اول به دلیل این واقعیت است که آنها دستگاه‌های بسیار مقرون به صرفه ای نیستند. در ماه آوریل، وقتی Asus Transformer Book T100 Chi را بررسی کردیم، ساختار فلزی، قابل حمل بودن، مکانیسم اتصال آسان، صفحه نمایش خوب و عمر باتری عالی و البته قیمت مناسب آن را تحسین کردیم. اگرچه این تبلت یک پکیج کامل نبود، اما با قیمت کمتر از 400 دلار، نمی شد ایرادی به آن گرفت.

این مطلب در تاریخ 10/15/2015 در سایت نوت بوک چک منتشر شده است.

تبلت T100HA به دنبال جبران برخی از کمبودهای نسل قبلی خود است، مثلا کمبود حافظه سیستم (T100 Chi فقط 2 گیگابایت رم داشت) ... و صفحه لمسی و در نهایت قیمت را کاهش می دهد. بررسی هایی وجود دارد که باید انجام شود،ما به تفصیل به آنها خواهیم پرداخت. در حال حاضر، این تبلت با قیمت 299 دلار، مجموعه‌ای از ویژگی های نسبتاً چشمگیر را برای شما به ارمغان می‌آورد: پردازنده Intel Atom x5-Z8500 و 4 گیگابایت رم LPDDR3، صفحه نمایش لمسی IPS و ویندوز 10 با معماری 64 بیتی. همچنین امتیازهایی مانند پورت USB Type-C در کنار دو پورت USB اضافی وجود دارد که در مجموع سه پورت در اختیار شما می گذارد. البته، همه آن ها در یک محفظه فلزی قابل مقایسه با نمونه قبلی خود قرار گرفته است. بیایید ببینیم آیا برای خرید توجیه کافی دارد یا خیر.

مقایسه-t100chi-و-t100ha

مشخصات فنی تبلت ویندوزی ایسوس T100HA 

 

پردازنده: مدل Intel Atom x5-Z8500 چهار هسته ای , فرکانس  1.4 - 2.2 GHz , معماری Cherry Trail
کارت گرافیک: Intel HD Graphics (Cherry Trail), Core: 600 MHz, 10.18.15.4248
حافظه رم: GB 4  DDR3L 1600 MHz
صفحه نمایش: 10.1 اینچ 16:10, 1280 *800 پیکسل, 10-point multitouch, AUO20D4, IPS, براق
مادربرد: Intel Cherry Trail
هارد: Samsung CGND3R eMMC, 64 GB  
کارت صدا: Intel SST Audio Device
پورت ها: 2 USB 2.0, 1 USB 3.0 / 3.1 Gen1, 1 HDMI, Audio Connections: 3.5 mm combo, Card Reader: MicroSD, Sensors: accelerometer, gyrometer, USB-C Gen 1 (bis zu 5 Gbit/s)
شبکه: Broadcom 802.11 abgn Wireless SDIO Adapter (a/b/g/n = Wi-Fi 4), Bluetooth 4.0
ابعاد:  2.7 *27.6* 18.8 سانتی متر
باتری: 30 وات ساعت لیتیوم یون
سیستم عامل: ویندوز 10 با معماری 64 بیت
دوربین: وبکم 2 مگاپیکسل- دوربین پشت 5 مگاپیکسل
سایر مشخصات: Speakers: 2.0, bottom-mounted, Keyboard: Chiclet, Keyboard Light: no
وزن: 1.07 کیلوگرم
قیمت در زمان عرضه: 299 دلار
لینک مشاهده در سایت ایسوس: Asus homepage - Asus notebook section

 

توجه: سازنده ممکن است از قطعاتی از تامین کنندگان مختلف مانند پنل های نمایشگر، درایوها یا کارت حافظه با مشخصات مشابه استفاده کند.

لینک خرید تبلت ویندوزی استوک ایسوس T100HA

طراحی و بدنه

تبلت ویندوزی T100HA دارای یک بدنه فلزی براق و در عین حال ساده (موجود در چهار رنگ: سفید ابریشمی، آبی ، صورتی و تبلت ما، رنگ خاکستری ) است که در نگاه اول ممکن است پلاستیکی به نظر برسد. با این حال، لمس سرد و استحکام نسبی (حداقل قسمت تبلت دستگاه) به سرعت هر گونه نگرانی را برطرف می کند. انعطاف پذیری بسیار کمی در نیمه ی تبلت وجود دارد. اگرچه فشار متوسط ​​در پشت دستگاه می تواند در واقع باعث ایجاد کجی در صفحه LCD شود، اما نسبتاً جزئی هستند. همین امر در مورد مقاومت پیچشی نیز صدق می‌کند: اگرچه بهترین نیست، اما نسبت به اکثر دستگاه‌های موجود با این قیمت بسیار برتر است. در همین حال، بخش صفحه‌کلید همراه کمی شل‌تر است و در طول تایپ سنگین‌تر، در مرکز خم می‌شود. همچنین دارای لبه های تیزتر در امتداد قسمت پشتی است که در آن دو نیمه بدنه فلزی به هم می رسند، چیز دیگری که خوشبختانه تبلت واقعی فاقد آن است.

با این حال، به طور کلی، به نظر می رسد که این دستگاه همچنان در کلاسی بالاتر از قیمت خود قرار دارد، بنابراین به ایسوس برای ادامه ارائه کیفیت قانع کننده در حوزه ساخت تبلت تبریک می کنیم. از آنجایی که طراحی کلی کاملاً شبیه به مدل قبلی خود است، وزن و اندازه نیز تقریباً یکسان است. وزن T100HA تنها 1.07 کیلوگرم است (تبلت و کیبورد با هم)، که با هر تعریفی فوق‌العاده قابل حمل است.

لولاها نیز عملاً بدون تغییر نسبت به T100 Chi هستند، اگرچه نوار اتصال واحد پایه اکنون دارای یک پورت داده است که اتصال پورت USB 2.0 با اندازه کامل را در پایه کیبورد تسهیل کند. با این حال، پیوستن و جداسازی سریع و آسان است، بدون قفل یا کلید برای فعال کردن ، کاملاً مغناطیسی و بی صدا است. ایسوس می بالد که آزمایش لولاها شامل بیش از 20000 تست نوسانی و 25000 تست باز-بسته برای اطمینان از قابلیت اطمینان در دراز مدت است.

به طور قابل پیش بینی،شرایط نگهداری و ارتقای آن امکان پذیر نیست. اگرچه می توان پشت تبلت را باز کرد، که فقط از طریق یک سری گیره در اطراف محفظه می شود، اما هیچ چیز دیگری به جز باتری داخل آن قابل تعویض نیست. همه چیز از RAM گرفته تا آداپتور WLAN مستقیماً روی برد لحیم می شود.

تبلت-ویندوزی-ایسوس-T100H-پورت ها

پورت ها

تبلت ویندوزی Asus T100HA دارای مجموعه ای چشمگیر از پورت ها برای یک دستگاه در اندازه خود است. شما نه یک، نه دو، بلکه سه پورت USB دریافت می کنید: یک پورت micro-USB، یک پورت USB 3.1 Type-C، و در بخش صفحه کلید، سومین درگاه USB 2.0 با اندازه کامل. این که این عدد از نظر تعداد از برخی اولترابوک‌های سطح بالا (مانند Dell XPS 13-9343) بیشتر است، گویای عملی بودن T100HA در مقایسه است. همچنین میکرو HDMI برای خروجی ویدیو و درگاه کارت microSD برای امکان افزایش فضای ذخیره سازی وجود دارد. همه پورت ها، به جز درگاه USB Type-C، در لبه سمت راست دستگاه قرار دارند.

سمت چپ: پورت USB 3.1 Type-C، دکمه تنظیم صدا

سمت راست: کارت خوان microSD، micro-HDMI، micro-USB 2.0، صدای ترکیبی، USB 2.0 با اندازه کامل (زیر روی واحد پایه صفحه کلید)

ارتباطات و شبکه

آداپتور WLAN در T100HA یک آداپتور Broadcom 802.11abgn 1x1 است که در همان مدل T100 Chi نیز به کار رفته بود، بنابراین ما انتظار هیچ تفاوت عمده ای در عملکرد نداشتیم. با سطوح سیگنال متوسط ​​در بیشتر مناطق و عملکرد ضعیف تر از حد متوسط ​​در 5 گیگاهرتز در برخی مواقع، این تبلت  نیز عمدتاً به همین شکل است. با این حال، در هر صورت، در طول دوره آزمایشی خود هیچ مشکل اتصال عمده ای ندیدیم. همچنین بلوتوث 4.0 بار دیگر در T100HA گنجانده شده است.

تبلت-ویندوزی-ایسوس-T100H-صفحه-کلید

صفحه کلید

صفحه‌کلید T100HA  کاملاً شبیه به صفحه‌کلید سری قبلی خود است.در واقع از نظر چیدمان یکسان است، تنها تفاوت در اضافه کردن یک سوئیچ حالت پرواز به عنوان یک عملکرد ثانویه در کلید F3 است. با تشکر از این ویژگی، بسیاری از برداشت های اصلی ما به این تبلت وارد است. یعنی اینکه مسیر حرکت کلید برای چنین کیبورد کوچکی به طور شگفت انگیزی زیاد است (به عنوان مثال بسیار بیشتر از حرکت کلیدها در کیبورد سرفیس پرو مایکروسافت)، اما چیدمان کوچک شده (که تقریباً 12٪ عرض و 25٪ ارتفاع کوچکتر از صفحه کلید معمولی است) تنظیم را تا حدودی چالش برانگیز می کند.

با وجود این شباهت‌ها، کیبورد یک نقص جدید را نیز ایجاد کرده است: حس قابل توجه انعطاف‌پذیری و جهش در هنگام تایپ، همراه با صدای تلق توخالی که کمتر به چشم می‌آید اما صدایی کمتر از کیبورد سرفیس پرو  دارد. ممکن است یک تفاوت کوچک به نظر برسد، اما در نتیجه کل تجربه تایپ آسیب می بیند.

از سوی دیگر، یک پیشرفت بزرگ در صفحه کلید نیز ایجاد شده است. در طول بررسی T100 Chi، پس از از سرگیری کار بعد از حالت اسلیپ یا روشن کردن تبلت، به تاخیر اولیه آزاردهنده‌ای اشاره کردیم. از آنجایی که T100HA دیگر به اتصال بی سیم بین پایه صفحه کلید و واحد تبلت متکی نیست، این تاخیر از بین رفته است. صفحه کلید از لحظه ای که دستگاه روشن  است آماده استفاده می باشد.

پد لمسی

پد لمسی نیز عملاً مشابه T100 Chi است، اگرچه حتی تا حدودی تسلیم انعطاف‌پذیری واحد پایه می‌شود. دکمه های یکپارچه بهبود نیافته اند و هنوز کار کردن با آن دشوار است، اما خود پد راحت است و دقیق به نظر می رسد. همچنین به نظر می رسد پاسخگوتر باشد و در واقع، ایسوس ادعا می کند که نسبت به مدل های قبلی "50٪" پاسخگویی را بهبود بخشیده است. مانند صفحه کلید، تاچ پد نیز از حذف تاخیر اولیه سری قبلی خود بهره برده است.

صفحه لمسی

صفحه نمایش لمسی T100HA از زمان ارزیابی ما از T100 Chi، هیچ تغییری در اقبال نداشته است. هنوز هم استفاده از آن آسان است و به خوبی توسط لولاها پشتیبانی می شود. هنگام ضربه زدن، صفحه به طور قابل توجهی منحرف نمی‌شود.

تبلت-ویندوزی-ایسوس-T100H-صفحه-نمایش

صفحه نمایش

یکی از بزرگترین تفاوت های T100HA و T100 Chi پنل LCD است. در حالی که هر دو صفحه نمایش 10.1 اینچی IPS براق هستند، عملاً همه چیز تغییر کرده است. برای شروع، پنل جدید دارای وضوح پایین تری است: فقط 1200x800، که به معنای PPI فقط 143 (در مقابل PPI 224) است. این وضوح ناامید کننده است، اما از طرف دیگر، پنل می درخشد (به معنای واقعی کلمه)، با روشنایی عالی و کنتراست و پوشش رنگ بهبود یافته عکلکرد خیره کننده ای دارد.

متوسط روشنایی قابل توجه 454.6 cd/m² به طور قابل توجهی بالاتر از T100 Chi است ("فقط" 395.3 cd/m²) و مقدار سیاه نیز بسیار پایین تر است: 0.324 cd/m² عالی که نسبت کنتراست فوق العاده ای ایجاد می کند. توزیع روشنایی از 90٪ به 85٪ کاهش یافته است که معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند، اگرچه تفاوت بین ربع مرکزی و سمت چپ پنل بیش از 70 cd/m² است که می تواند برای برخی افراد قابل توجه باشد.

این مقادیر در حال حاضر به اندازه کافی چشمگیر هستند، اما بازتولید رنگ نیز با پنل جدید بهبود یافته است. اندازه‌گیری‌های ما پوشش 84 درصدی طیف sRGB را نشان می‌دهد که برای دستگاهی با این قیمت بسیار خوب است. به ویژه در مقایسه، T100 Chi تنها 66 درصد پوشش sRGB را مدیریت کرد.

پردازنده اینتل Atom x5-Z8500

سی پی یو اینتل Atom x5-Z8500 تبلت T100HA یک SoC چهار هسته ای جدید مبتنی بر پلتفرم Cherry Trail است که دارای نرخ کلاک از 1.44 تا 2.24 گیگاهرتز است. با این حال، در حالی که عملکرد مشابه Qualcomm Snapdragon 810 است، تمرکز در اینجا در درجه اول بر روی کارایی و پایداری در دستگاه های با خنک کننده غیرفعال (مانند T100HA ) است. به این ترتیب، Atom x5-Z8500 با یک فرآیند جدید 14 نانومتری کم مصرف (P1273) با ترانزیستورهای سه گیت ساخته شده است و دارای SDP فقط 2 وات است که نشان دهنده TDP زیر 4 وات است.

در مقایسه با پردازنده Intel Atom Z3775 تبلت T100 Chi، عملکرد بسیار متفاوت است. در برنامه های تک رشته ای، T100 Chi در واقع برنده می شود. اما در بنچمارک های چند رشته ای یا پیچیده تر، x5-Z8500 برتری را به خود اختصاص می دهد. در هر صورت، تفاوت ها زیاد نیستند، به این معنی که مانند گذشته، عملکرد CPU عالی نیست. در مقایسه با مثلاً مایکروسافت سرفیس 3 (Atom x7-Z8700)، این تبلت فقط کمی عقب است، اما آشکارا تبلت‌های بزرگ‌تر با سیستم خنک کننده بهتر مانند سرفیس پرو 3 با امتیازات تقریباً دوبرابر پیش هستند.

تبلت-ویندوزی-ایسوس-T100H-کارایی

دستگاه های ذخیره سازی

ایسوس اعلام می کند که فضای ذخیره سازی eMMC در T100HA نسبت به مدل های قبلی خود بسیار بهبود یافته است (به طور خاص "تا 40 درصد عملکرد سریع تر خواندن " در مقایسه با T100TA دوره 2013)، و ما خوشحالیم که گزارش دهیم که معیارهای ما این ادعا را تایید می کنند. CrystalDiskMark 3.0 سرعت خواندن/نوشتن را به ترتیب 139.2 مگابایت بر ثانیه و 87.64 مگابایت بر ثانیه گزارش می‌کند، که در مقایسه با 87.38 مگابایت بر ثانیه و 46.54 مگابایت بر ثانیه در T100 Chi که بررسی کردیم بسیار بالاتر است. این تفاوت به ترتیب 59٪ و 88٪ است، و برخی مقادیر دیگر حتی از این هم بالاتر هستند. به طور کلی، اینها سرعت‌های خوبی برای سیستم ذخیره‌سازی eMMC هستند، زیرا اکثر آنها معمولاً بسیار کند هستند. البته در مقایسه با یک SSD تمام عیار چیزی نیست، اما باز هم، تفاوت هزینه قابل توجه است.

عملکرد کارت گرافیک

کارت گرافیک یکپارچه Intel HD Atom x5-Z8500 دارای پشتیبانی DirectX 11.2 و سرعت کلاک تا 600 مگاهرتز (البته با توجه به TDP و محدودیت های حرارتی) است. در ترکیب با 12 واحد اتحادیه اروپا این مدل، پردازنده گرافیکی تقریباً دو برابر سریعتر از چیپست های تبلت Bay Trail است و به همین دلیل باید بتواند بازی های قدیمی را با تنظیمات پایین اجرا کند. خروجی مانیتور خارجی با وضوح بالا و پخش ویدیو مشکلی برای تراشه ندارد. در مورد اینکه T100H در مقایسه با سایر دستگاه های با سخت‌افزار مشابه چقدر خوب عمل می‌کند، باید گفت معمولاً 20 تا 30 درصد از آن ها جلوتر است.

بلندگوها

در حالی که بلندگوهای T100 Chi کوچک و در عین حال کافی بودند، صدای بلندگوهای T100HA به طور شگفت‌انگیزی بسیار کم‌تر و صدایی کاملاً فاقد هرگونه پاسخ فرکانس متوسط تا پایین هستند. در واقع آنها حتی از بلندگوهای هر تلفن هوشمند مدرنی کمتر و پایین تر هستند. این امر به وضوح بخشی است که در آن تولید مجبور به کاهش کیفیت است. با توجه به قیمت تبلت، نرم افزار AudioWizard ایسوس که در آن گنجانده شده است، واقعاً به نظر نمی رسد تفاوتی ایجاد کرده باشد. ما در ابتدا امیدوار بودیم که کنترل‌های صدا یا تنظیم‌های پیش‌فرض عادی‌سازی بهبودیافته باشد، اما تا آنجا که می‌توانیم بگوییم نتایج در بهترین حالت حداقل بود.

تبلت-ویندوزی-ایسوس-T100H-عمر باتری

عمر باتری

با توجه به صفحه نمایش با وضوح پایین و چیپست با کارایی بالاتر، باید انتظار داشته باشیم که عمر باتری بهتری را برای T100HA در مقابل T100 Chi ببینیم. که نتایج آن در ابتدا بسیار عالی بود. این تا حدی درست است. در یک تست حداکثر زمان اجرا، ما شاهد زمان فوق العاده 24 ساعت و 20 دقیقه بودیم . تقریباً ده ساعت بیشتر از T100 Chi. در همین حال، در تست حداقل زمان اجرا (تست کلاسیک Battery Eater Pro، بی سیم روشن، حداکثر روشنایی)، ما 4:06 را ثبت کردیم که فقط ده دقیقه بهتر از T100 Chi 3:56 است.

اما تست وبگردی با Wi-Fi جالب تر بود:با زمان 9:01 ساعت، ما در واقع 47 دقیقه کمتر از زمان T100 Chi (9:48) را ثبت کردیم. این نیز با روشنایی تقریباً در همان سطح است (150 cd/m²). ممکن است که تفاوت را بتوان با این واقعیت به حساب آورد که T100 Chi از ویندوز 8.1 با معماری 32 بیتی و اینترنت اکسپلورر استفاده می کرد و T100HA از ویندوز 10 با معماری 64 بیتی با مایکروسافت اج استفاده می کرد. با این حال، در هر صورت، 9 ساعت برای مرور کلی وب بسیار خوب است، و باید برای اینکه اکثر افراد یک روز پرمشغله را پشت سر بگذارند، کافی باشد.

علاوه بر این، حتی اگر این عمر باتری شما را نگران کرده باشد، ایسوس سریعاً به این نکته اشاره می کند که T100HA را می توان با استفاده از شارژر ارائه شده (یا شارژرهای Fast Charge) در عرض 2 ساعت از 0 تا 80 درصد شارژ رساند. نتایج ما این ادعاها را تأیید کرد، بنابراین حداقل زمانی که برای شارژ کردن تبلت به آن نیاز دارید، زیاد طول نمی کشد.

کاربری ASUS T100H

با توجه به سی پی یو(Intel Atom x5-Z8500)و کارت گرافیک (Intel HD Atom x5-Z8500)  تبلت ویندوزی تبدیل شونده Asus T100HA برای کاربری های زیر مناسب است.

رم و هارد تبلت ایسوس T100H قابل ارتقا نیست و تنها بخش قابل تعویض باتری آن است.

تبلت-ویندوزی-ایسوس-T100H

جمع بندی

شش ماه پیش، بررسی ما از Asus T100 Chi یک رقیب را در بازار تبدیل شونده های ارزان قیمت با چند اشتباه بزرگ نشان داد. به عنوان مثال، ما از نیاز دست و پا گیر شارژر مجزا برای پایه صفحه کلید (و تنظیم اولیه با تأخیر در هنگام اتصال)، کمبود رم، حافظه کوچک و کند بودن حافظه eMMC، عدم وجود امکانات تعمیر و نگهداری، صفحه کلید فشرده، و بازتولید رنگ پنل LCD ناراضی بودیم. تبلت ویندوزی T100HA تقریباً همه این موارد را حل می کند و تقریباً 100 دلار کمتر هزینه دارد که از همان ابتدا قابل توجه است.

ایسوس با یک تبلت ویندوزی تبدیل پذیر 299 دلاری که بسیاری از مشکلات سری قبلی را رفع کرده است، یک بار دیگر به رقابت با کروم بوک می پردازد.

پایه صفحه کلید و تبلت اکنون از طریق یک پورت داده فیزیکی متصل شده اند (و بنابراین نیازی به شارژ پایه نیست و تاخیر اولیه اعمال نمی شود). 4 گیگابایت رم در تبلت مورد بررسی ما و همچنین 64 گیگابایت حافظه eMMC سریعتر (به طور متوسط ​​بین 40 تا 50 درصد) گنجانده شده است. پنل LCD اکنون دارای پوشش قابل احترام sRGB 84% که دقت بسیار بهتری نسبت به T100 Chi است. و انتخاب پورت ها ارتقاء قابل توجهی داشته است که شامل یک پورت USB 3.1 Type-C و یک پورت USB 2.0 با اندازه کامل در پایه کیبورد (به جای micro-USB در مدل قبلی) است.

البته، با این حال، این داستان کامل نیست. در حالی که در بیشتر موارد T100HA نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی نسبت به مدل قبلی خود است، چند مورد وجود دارد که در آن واقعاً پسرفت کرده است. به طور خاص، رزولوشن پنل LCD از وضوح 1900x1200 به 1280x800 کاهش یافته است که در بهترین حالت برای تبلت هایی با این اندازه کافی است. ثانیاً، اسپیکرها اکنون ضعیف‌تر و کوچک‌تر از هر دستگاهی هستند که این اواخر تولید شده است. با این حال، در نهایت، و شاید مهم‌تر از همه، پایه کیبورد جدید در واقع کمی سست‌تر به نظر می‌رسد (و می‌تواند حتی تحت فشار تایپ نسبتاً متوسط ​​خم شود)، و با هر ضربه صدای توخالی تولید می‌کند. 

با این حال، بیایید خودمان را گول نزنیم: این یک دستگاه MSRP با قیمت 299 دلاری است، و در این محدوده قیمتی، پکیج قابل توجهی است. مطمئناً، می‌توانید یک مایکروسافت سرفیس 3 را خریداری کنید و چند امکانات دیگر مانند کیفیت ساخت عالی، صفحه نمایش زیباتر و احتمالاً یک CPU بهتر را به دست آورید، اما برای آن باید بیش از 200 دلار بیشتر هزینه کنید.از برخی جهات T100HA در واقع بهتر است، مانند انتخاب پورت. این یکی دیگر از ضربه های جدی ایسوس است که باید بسیاری از دارندگان کروم بوک را به فکر خرید T100H بیاندازند.

منبع: نقد و بررسی تبلت ویندوزی تبدیل شونده ایسوس T100HA

 





:: برچسب‌ها: تبلت،تبلت ویندوزی،تبلت ایسوس،نقد و بررسی،تبلت استوک T100HA ، ,
:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: